Gå til hovedindhold

Exzentriq Academy Aarhus

Exzentriq

Indhold

    Praktisk information:

    Exzentriq Midt 
    Filmbyen 21, 4.sal 
    8000 Aarhus C 
    Hjemmeside: https://academy.exzentriq.dk/aarhus/ 

    Kontaktpersoner:

    Direktør: Casper Skafte 
    mobil: 52395758 
    skafte@exzentriq.dk

    Afdelingsleder: David Lystorp Bundgaard 
    mobil: 60379818
    David@exzentriq.dk

     

    Hvem er Exzentriq? 

    Exzentriq er et social- og specialpædagogisk tilbud samt et esportscenter i Aalborg og Aarhus. Exzentriq tilbyder STU til unge, som af den ene eller den anden årsag har svært ved at indgå i normalsystemet - fælles for alle vores unge er, at de bliver mødt som mennesker i et miljø, der er baseret på de unges hovedinteresser. Herigennem skaber vi motivation og glæde hos den enkelte fra dag ét! 

    Hvorfor esport? 

    Det er ikke tilfældigt, at esporten og tech-området danner rammen om Exzentriqs pædagogiske arbejde. De unge på Exzentriq har typisk haft et liv med mange nederlag, og har svært ved at indgå i de gængse sociale fællesskaber på lige fod med andre. Det kan eks. medføre social isolation, skolefravær og andet der betyder, at de falder ud af de sociale fællesskaber. Computeren er for mange et frirum, hvor de kan interagere på deres egne præmisser. På Exzentriq bruger vi computeren og esporten som katalysator for udvikling af de unges faglige, sociale og personlige kompetencer. Vi tror på, at alle har lyst til at lære, hvis man har det sjovt imens. 

    Med computeren som springbræt oplever vi, at de unge på Exzentriq får sat retning på deres liv og udvikler en forståelse for egne ressourcer, kompetencer og læringsstile. Igennem esport lærer de unge samtidigt om kommunikation og reflektion over egne handlinger. Esport er derfor et unikt redskab - både i mentaliseringsarbejdet, men også som tryghedsskabende fundament i den personlige, sociale, og faglige udvikling. 


    De forskellige linjer på Exzentriq 

    • Spiludvikling/Programmering/Webudvikling - fordybelse og faglig undervisning i en verden med kodning og kreativ udfoldelse.
    • Brætspil - Socialt samvær over forskellige brætspil heriblandt skak, Catan, Magic kort m.m. 
    • Motion – Fitness og forskellige boldspil som udøves over i DGI-huset .
    • Almenfag – Dansk, engelsk og matematikundervisning, som bliver individuelt tilrettelagt ud fra niveau og ønsker. Vi kan også føre eleven til eksamen.
    • Esport - Målrettet faglig undervisning indenfor bl.a. CS2, League of Legends og Valorant med fokus på udvikling gennem et velkendt miljø omkring gaming.
    • Gaming – Fokus på social udvikling gennem gaming. Ligeledes en linje med mulighed for at koble af gennem sin comfort-zone.
    • Foto/Video/Grafisk/Kreativt værksted - Kreative linjer med faglig undervisning i fotoredigering og grafisk design.
    • KreaGeek - er det ultimative nørde-fællesskab for dig, som f.eks. har interesse inden for tegning/maleri, smykkeværksted, maling af Warhammer-figurer, strikke- og hækledesign. Du vil være en del af en masse spændende kreative processer, som du selv er med til at have stor indflydelse på. Der vil også være muligheder for blive undervist i SoMe-strategier til at fremme dine projekter.
    • IRL – “In real life”- undervisning. Denne linje har fokus på det som også kaldes ADL og består blandt andet af: virksomhedsbesøg, politik, rengøring, hygiejne, kulturelle oplevelser og mange andre spændende emner.


    Praktikker i fokus 

    Praktiketablering står højt på dagsordenen i forbindelse med en STU inde på Exzentriq. Allerede fra påbegyndelsen af STU begynder vi at klæde de unge på, til at blive mere selvstændige og har stor fokus på at styrke de unges selvtillid og tro på egne evner. I forbindelse med etablering af konkrete praktikker, følger vi de unge hele vejen fra første møde med praktiksted og står klar til at justere i praktikkerne så hver enkelt skånebehov bliver mødt for at skabe de bedst mulige rammer for den unge. 


    Efter STU

    Målet er, at den unge efter STU er klar til uddannelse eller til at prøve kræfter med arbejdsmarkedet.

    Sidst opdateret: 24. september 2024